ХРИСТИЯНСКИ ФОРУМИ - ОЛЕКОТЕНА ВЕРСИЯ

Дата и час: 20 Сеп 2017, 12:26 Разширено търсене

Български християнски форуми е място за християнски дискусии, споделяне на видео или писмени свидетелства, насърчения и общение между вярващи в Бога.

Как да ни помогнете в развитието: КЛИК

Виното в Библията

[ Facebook коментара]

Форум за библейски въпроси и отговори.

Виното в Библията

Мнение Номер:#  Мнениеот spravedliv » 31 Май 2015, 21:49

http://maranatha.blog.bg/drugi/2010/12/ ... ata.654286

Има ли някъде в Библията забрана да се пие вино? Възможно ли е пълните въздържатели да подкрепят позицията си с текстове от Свещеното писание?

Отговорът е труден, тъй като трябва да се проучат голям брой библейски текстове, а те варират от приемане на виното, до умерената употреба и пълното му отричане.

Необходимо е също така да се проучи библейската терминология за виното, различните видове контекст и значението им за нас. Ще се спрем само на основните моменти в библейското учение по този въпрос.

1 Коментари върху терминологията.

Старият завет използва три основни думи за вино. Първата дума е “шекер” и обикновено се превежда като „сикера” или „спиртно питие”. Въз основа на лингвистични проучвания е установено, че същият корен се използва в други древни езици, за да се обозначи това, което днес познаваме като бира. Очевидно сикерата е водела до опиянение (Исая 28:7, 7; 29:9) и най-вероятно е била приготвяна от зърнени култури. В много библейски текстове „спиртното питие” (сикерата) е отречено или забранено (Левит 10:9; 1Царе 1:15; Притчи 20:1; Исая 5:11). Въпреки това съществува един определен и уникален случай, който подсказва, че за израелтяните не винаги е било нещо лошо да пият бира (Второзаконие 14:26).

С втората дума, „тирош”, се назовава „новото вино”, гроздовия сок (Съдия 9:13; Исая 65:8) и прясната шира в стискалото за грозде (Осия 9:2; Михай 6:15; Йойл 2:24; Притчи 3:10). Само един библейски стих подсказва, че е възможно ширата да е имала опияняващо действие (Осия 4:11), но използването на две думи за вино в този текст сочи, че опияняващият ефект се дължи на смесването на „старо”, ферментирало вино с „ново, неферментирало.

Третата дума за вино в Библията е „яин”, ферментирал гроздов сок (Бития 9:21; Исая 28:7). И отново, има няколко случая, при които „яин” може да обозначава неферментирал гроздов сок, излязъл направо от стискалото за грозде (Исая 16:10; Йеремия 48:3). В гръцкия текст на Стария завет е използвана думата „инос”, за да се преведат и двата еврейски термина - „тирош” и „яин”. „Инос” е новозаветната дума за вино. Употребата на същата дума в Стария завет съвсем не означава, че винаги се има предвид единствено ферментирал гроздов сок.

2. Употребата на виното в Библията:

Виното (яин) често било част от ежедневната храна на израелтяните (Битие 14:18; Съдии 19:19) и понякога било принасяно на Бога като принос за възлияние (Изход 29:40). В страна, където водата била оскъдна, сокът на лозата имал голямо значение и хората постоянно го употребявали за питие. Този вид вино често се свързвал с нещо радостно (Пс. 104:15), но поглъщането му можело да доведе до неморално поведение (Исая 5:11, 12), пиянство (Притчи 20:1), повръщане (Исая 28:7, 8), пристрастяване и халюцинации (Притчи 23:33-35). Било забранено виното да се пие от свещеници (Левит 10:9) и назиреи (Числа 6:1-4) и не било препоръчително за царе и управници да пият вино (Притчи 31:4). В някои случаи го използвали като лекарство (2Царе 16:2; Лука 10:34; 1Тимотей 5:23). Войниците до кръста се опитали да облекчат болките на Исус, като му дадат вино, примесено със смирна (Марко 15:23).

3. Поуки за вярващите:

Очевидно израелтяните пиели вино и употребата му имала както добри, така и вредни последици. Не всяко споменаване на думата „вино” в Библията автоматично означава ферментирало питие. Всеки текст трябва да бъде проучван сам за себе си. Мнозина са стигнали до заключението, че Библията не поддържа пълното въздържание от вино, а само умерената му употреба. Не можем обаче да пренебрегнем силните изобличителни думи против пиенето на вино.



В Библията въздържанието е посочено като по-добрия и по-превъзходен път. Текстът от Притчи 23:31, 32 не само разубеждава хората да използват ферментирало вино, но съветва всеки от нас да не го пие. „Не гледай виното, че е червено, че показва цвета си в чашата, че се поглъща гладко, защото после то хапе като змия и жили като ехидна.” Именно този библейски идеал адвентистите подкрепят и провъзгласяват в един свят, в който разрушителните последици от алкохолизма са видими за всички.
Аватар
spravedliv
Модератор
Модератор
 
Мнения: 3258
Регистриран на: 14 Окт 2012, 19:13
Местоположение: Исая 52:11
Has thanked: 1878 times
Been thanked: 1435 times
Автор на темата
Пол: Мъж
Характер: одобрен

бyтoн зa coциaлни мpeжи

loading...

Re: Виното в Библията

Мнение Номер:#  Мнениеот messianic » 31 Май 2015, 22:06

spravedliv написа:http://maranatha.blog.bg/drugi/2010/12/20/vinoto-v-bibliiata.654286

Има ли някъде в Библията забрана да се пие вино? Възможно ли е пълните въздържатели да подкрепят позицията си с текстове от Свещеното писание?

Отговорът е труден, тъй като трябва да се проучат голям брой библейски текстове, а те варират от приемане на виното, до умерената употреба и пълното му отричане.

Необходимо е също така да се проучи библейската терминология за виното, различните видове контекст и значението им за нас. Ще се спрем само на основните моменти в библейското учение по този въпрос.

1 Коментари върху терминологията.

Старият завет използва три основни думи за вино. Първата дума е “шекер” и обикновено се превежда като „сикера” или „спиртно питие”. Въз основа на лингвистични проучвания е установено, че същият корен се използва в други древни езици, за да се обозначи това, което днес познаваме като бира. Очевидно сикерата е водела до опиянение (Исая 28:7, 7; 29:9) и най-вероятно е била приготвяна от зърнени култури. В много библейски текстове „спиртното питие” (сикерата) е отречено или забранено (Левит 10:9; 1Царе 1:15; Притчи 20:1; Исая 5:11). Въпреки това съществува един определен и уникален случай, който подсказва, че за израелтяните не винаги е било нещо лошо да пият бира (Второзаконие 14:26).

С втората дума, „тирош”, се назовава „новото вино”, гроздовия сок (Съдия 9:13; Исая 65:8) и прясната шира в стискалото за грозде (Осия 9:2; Михай 6:15; Йойл 2:24; Притчи 3:10). Само един библейски стих подсказва, че е възможно ширата да е имала опияняващо действие (Осия 4:11), но използването на две думи за вино в този текст сочи, че опияняващият ефект се дължи на смесването на „старо”, ферментирало вино с „ново, неферментирало.

Третата дума за вино в Библията е „яин”, ферментирал гроздов сок (Бития 9:21; Исая 28:7). И отново, има няколко случая, при които „яин” може да обозначава неферментирал гроздов сок, излязъл направо от стискалото за грозде (Исая 16:10; Йеремия 48:3). В гръцкия текст на Стария завет е използвана думата „инос”, за да се преведат и двата еврейски термина - „тирош” и „яин”. „Инос” е новозаветната дума за вино. Употребата на същата дума в Стария завет съвсем не означава, че винаги се има предвид единствено ферментирал гроздов сок.

2. Употребата на виното в Библията:

Виното (яин) често било част от ежедневната храна на израелтяните (Битие 14:18; Съдии 19:19) и понякога било принасяно на Бога като принос за възлияние (Изход 29:40). В страна, където водата била оскъдна, сокът на лозата имал голямо значение и хората постоянно го употребявали за питие. Този вид вино често се свързвал с нещо радостно (Пс. 104:15), но поглъщането му можело да доведе до неморално поведение (Исая 5:11, 12), пиянство (Притчи 20:1), повръщане (Исая 28:7, 8), пристрастяване и халюцинации (Притчи 23:33-35). Било забранено виното да се пие от свещеници (Левит 10:9) и назиреи (Числа 6:1-4) и не било препоръчително за царе и управници да пият вино (Притчи 31:4). В някои случаи го използвали като лекарство (2Царе 16:2; Лука 10:34; 1Тимотей 5:23). Войниците до кръста се опитали да облекчат болките на Исус, като му дадат вино, примесено със смирна (Марко 15:23).

3. Поуки за вярващите:

Очевидно израелтяните пиели вино и употребата му имала както добри, така и вредни последици. Не всяко споменаване на думата „вино” в Библията автоматично означава ферментирало питие. Всеки текст трябва да бъде проучван сам за себе си. Мнозина са стигнали до заключението, че Библията не поддържа пълното въздържание от вино, а само умерената му употреба. Не можем обаче да пренебрегнем силните изобличителни думи против пиенето на вино.



В Библията въздържанието е посочено като по-добрия и по-превъзходен път. Текстът от Притчи 23:31, 32 не само разубеждава хората да използват ферментирало вино, но съветва всеки от нас да не го пие. „Не гледай виното, че е червено, че показва цвета си в чашата, че се поглъща гладко, защото после то хапе като змия и жили като ехидна.” Именно този библейски идеал адвентистите подкрепят и провъзгласяват в един свят, в който разрушителните последици от алкохолизма са видими за всички.


сигурен съм, че ако реша да изследвам дали са верни всички неща, написани в горната статия, ще намеря някои неверни твърдения. но сега нямам време да се занимавам с това. ето защо, само ще се спра на стиха от притчи, който гласи: „Не гледай виното, че е червено, че показва цвета си в чашата, че се поглъща гладко, защото после то хапе като змия и жили като ехидна.”. тези думи очевидно не са против умерената употреба на алкохол, защото се казва накрая, че после хапе и жили като ехидна. това хапене е жилене го има само след прекомерна употреба на алкохол, след прекалено опияняване, а също и в резултат на прекалено често пиене на алкохол.
Аватар
messianic
Активен Потребител
Активен Потребител
 
Мнения: 1142
Регистриран на: 10 Апр 2015, 16:55
Местоположение: София
Has thanked: 0 time
Been thanked: 13 times
Пол: Мъж
църква: не посещавам
Характер: новороден

Re: Виното в Библията

Мнение Номер:#  Мнениеот Ochakvane » 31 Май 2015, 22:32

messianic написа:

сигурен съм, че ако реша да изследвам дали са верни всички неща, написани в горната статия, ще намеря някои неверни твърдения. но сега нямам време да се занимавам с това. ето защо, само ще се спра на стиха от притчи, който гласи: „Не гледай виното, че е червено, че показва цвета си в чашата, че се поглъща гладко, защото после то хапе като змия и жили като ехидна.”. тези думи очевидно не са против умерената употреба на алкохол, защото се казва накрая, че после хапе и жили като ехидна. това хапене е жилене го има само след прекомерна употреба на алкохол, след прекалено опияняване, а също и в резултат на прекалено често пиене на алкохол.

Можеш ли да докажеш, че във виното има нещо по-различно от гроздовия сок, освен алкохолът? Между другото, замислял ли си се как е латинското наименование на спирта?
Фил.4:13. За всичко имам сила чрез Онзи, Който ме укрепява.
Аватар
Ochakvane
Супер Потребител
Супер Потребител
 
Мнения: 5244
Регистриран на: 25 Яну 2012, 09:44
Местоположение: http://www.etoidaskoro.com/
Has thanked: 4 times
Been thanked: 40 times
Пол: Мъж
църква: Църква на Адвентистите от седмия ден
Характер: Очакване

Re: Виното в Библията

Мнение Номер:#  Мнениеот стоян2 » 31 Май 2015, 22:57

Ochakvane написа:това хапене е жилене го има само след прекомерна употреба на алкохол, след прекалено опияняване, а също и в резултат на прекалено често пиене на алкохол.


Месианик ,хич не приляга на един свидетел Христов ,да изопачава замисъла на Христовото учение.

Ти си начетен мъж ,не се ли срамуваш заради Христос ,че интерпретираш Божието Слово по начин ,който не прославя Жертвата Христова.
Това с пиенето дори и на малко вино,/кажи ми пред Христа/ с какво допринася в утвърждението на Божият слуга като войн Христов.

Това ,което правиш е грозно и не заслужава нито вниманието на християните нито глас от небето да свидетелства за теб.

Вулгарно е.Кой навик от светско естество е присъщ на Христовия характер.Ами то по твоята логика,ние /като мъже -по -силната част/спокойно можем да нарушаваме :

1Сол.4:4 да знае всеки от вас, как да държи своя съсъд със светост и почест,
1Сол.4:5 не в страстна похот, както и езичниците, които не знаят Бога;

-що, кое ,освен горе посоченото ще ме обвини /ако разсъждавам по твоята логика/в неправда/грях/ ако се наслаждавам на :

1Кор.7:3 Мъжът нека има с жената дължимото към нея сношение; подобно и жената с мъжа.
1Кор.7:4 Жената не владее своето тяло, а мъжът; така и мъжът не владее своето тяло, а жената.
1Кор.7:5 Не лишавайте един друг от съпружеско сношение, освен ако бъде по съгласие за малко време, за да се предавате на молитва, и пак бъдете заедно, да не би сатана да ви изкушава чрез вашата невъзможност да се въздържате.


Ей ,приятелю,вземи се опомни,в Христовото учение не става въпрос само за това -кое е забранено и кое е разрешено,а и за това никой да не пристъпва да поврежда ближния си. Капиши амиго.

Знам ,че си учено момче ,но в случая това направо свидетелства против теб. 8-)
Аватар
стоян2
Inactive for 5 months
 
Мнения: 1505
Регистриран на: 18 Май 2014, 12:46
Has thanked: 6 times
Been thanked: 114 times
Пол: Мъж
църква: Неденоминационна църква
Характер: стоящ

Re: Виното в Библията

Мнение Номер:#  Мнениеот messianic » 01 Юни 2015, 06:33

Ochakvane написа:
Можеш ли да докажеш, че във виното има нещо по-различно от гроздовия сок, освен алкохолът? Между другото, замислял ли си се как е латинското наименование на спирта?


дали във виното има нещо по-различно от гроздовия сок, освен алкохолът, не зная, но и ти не знаеш. това го знаят специалисти, които изучават химическия състав на вината. нито аз съм такъв специалист, нито ти. но това няма абсолютно никакво значение. няма никакво значение и как било спирт на латински. не латинският е меродавен език за библията.
Аватар
messianic
Активен Потребител
Активен Потребител
 
Мнения: 1142
Регистриран на: 10 Апр 2015, 16:55
Местоположение: София
Has thanked: 0 time
Been thanked: 13 times
Пол: Мъж
църква: не посещавам
Характер: новороден

Re: Виното в Библията

Мнение Номер:#  Мнениеот Ochakvane » 03 Юни 2015, 09:06

messianic написа:

дали във виното има нещо по-различно от гроздовия сок, освен алкохолът, не зная, но и ти не знаеш. това го знаят специалисти, които изучават химическия състав на вината. нито аз съм такъв специалист, нито ти. но това няма абсолютно никакво значение. няма никакво значение и как било спирт на латински. не латинският е меродавен език за библията.

Има значение, има. Щом нещо е наречено "Дъхът на виното", значи става дума за друг дух. По същия начин сатанинстите наричат тютюна "бог никотин". Това означава, че тези две "удоволствия" не са от Бога, а от друг бог- князът на този свят. Мислиш ли, че Бог би дал нещо, което е от Сатана?
Фил.4:13. За всичко имам сила чрез Онзи, Който ме укрепява.
Аватар
Ochakvane
Супер Потребител
Супер Потребител
 
Мнения: 5244
Регистриран на: 25 Яну 2012, 09:44
Местоположение: http://www.etoidaskoro.com/
Has thanked: 4 times
Been thanked: 40 times
Пол: Мъж
църква: Църква на Адвентистите от седмия ден
Характер: Очакване

Re: Виното в Библията

Мнение Номер:#  Мнениеот messianic » 04 Юни 2015, 11:06

Ochakvane написа:Има значение, има. Щом нещо е наречено "Дъхът на виното", значи става дума за друг дух. По същия начин сатанинстите наричат тютюна "бог никотин". Това означава, че тези две "удоволствия" не са от Бога, а от друг бог- князът на този свят. Мислиш ли, че Бог би дал нещо, което е от Сатана?


и къде точно в библията има нещо, което библията нарича "духът на виното"? някакъв стих да ни посочиш?
Аватар
messianic
Активен Потребител
Активен Потребител
 
Мнения: 1142
Регистриран на: 10 Апр 2015, 16:55
Местоположение: София
Has thanked: 0 time
Been thanked: 13 times
Пол: Мъж
църква: не посещавам
Характер: новороден

Re: Виното в Библията

Мнение Номер:#  Мнениеот Александър » 04 Юни 2015, 15:14

Ochakvane написа: Между другото, замислял ли си се как е латинското наименование на спирта?


Какво значение има, че латинското наименование на виното е spitus vini ? Все едно да се замислим какво значение имат латинските наименования на много от растителните и животински видове. Какво общо има това с Библията ?
Аватар
Александър
Активен Потребител
Активен Потребител
 
Мнения: 3352
Регистриран на: 13 Юли 2013, 19:24
Местоположение: София
Has thanked: 556 times
Been thanked: 419 times
Пол: Мъж

Re: Виното в Библията

Мнение Номер:#  Мнениеот Ochakvane » 04 Юни 2015, 16:25

Александър написа:

Какво значение има, че латинското наименование на виното е spitus vini ? Все едно да се замислим какво значение имат латинските наименования на много от растителните и животински видове. Какво общо има това с Библията ?


Има разлика между наименованията на животни и продукт, произведен от хората. Първите са дело на Бога. Вторите на човека. Първите са за да донасят радост на човечеството. Вторите - за да си доставят някои "радости", които съвсем не ги водят към Бога.
Фил.4:13. За всичко имам сила чрез Онзи, Който ме укрепява.
Аватар
Ochakvane
Супер Потребител
Супер Потребител
 
Мнения: 5244
Регистриран на: 25 Яну 2012, 09:44
Местоположение: http://www.etoidaskoro.com/
Has thanked: 4 times
Been thanked: 40 times
Пол: Мъж
църква: Църква на Адвентистите от седмия ден
Характер: Очакване

Re: Виното в Библията

Мнение Номер:#  Мнениеот Theodora V » 20 Юли 2016, 04:41

messianic » 01 Юни 2015, 06:33 написа:
дали във виното има нещо по-различно от гроздовия сок, освен алкохолът, не зная, но и ти не знаеш. това го знаят специалисти, които изучават химическия състав на вината. нито аз съм такъв специалист, нито ти. но това няма абсолютно никакво значение. няма никакво значение и как било спирт на латински. не латинският е меродавен език за библията.


Във виното НЕ МОЖЕ ДА ИМА нищо по-различно от ферментирал гроздов сок; ако не гроздов, то ябълков или плодов (като се смесят различни плодове). Добавя се вода също така, както и захар в известно количество. Нищо друго няма. Не е задължително да си химик или друг специалист, напр. конкретно във винопроизводството, за да го знаеш това.
Аватар
Theodora V
Deactivated
 
Мнения: 2450
Регистриран на: 24 Авг 2015, 11:37
Местоположение: София, България
Has thanked: 832 times
Been thanked: 958 times
Пол: Жена
църква: Православна църква

Следваща

Коментирайте

Потребители разглеждали темата?

20 потребители са разглеждали темата: Гост (6), Гост (2), Гост (1), Ochakvane (4), Theodora V (13), Vered (1), anah_su_namun (1), elisaveta (1), garich (1), lazarin1 (2), messianic (6), spravedliv (7), stucyte (3), Александър (7), Галя (6), Елисавета (1), Милко (1), Пламен79 (6), Стефан Чаков (2), стоян2 (3)


Назад към Защо и как?

  • ВИЖТЕ ОЩЕ
    Отг.
    Прегледи
     Последно мнение