ХРИСТИЯНСКИ ФОРУМИ - ОЛЕКОТЕНА ВЕРСИЯ

Дата и час: 22 Окт 2017, 05:39 Разширено търсене

Български християнски форуми е място за християнски дискусии, споделяне на видео или писмени свидетелства, насърчения и общение между вярващи в Бога.

Как да ни помогнете в развитието: КЛИК

БЪЛГАРСКА ПРАВОСЛАВНА СТАРОСТИЛНА ЦЪРКВА

[ Facebook коментара]

БЪЛГАРСКА ПРАВОСЛАВНА СТАРОСТИЛНА ЦЪРКВА

Мнение Номер:#  Мнениеот Theodora V » 13 Май 2016, 22:22

ЕКЛЕСИОЛОГИЧНА ПОЗИЦИЯ
НА БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА СТАРОСТИЛНА ЦЪРКВА
ОСНОВНИ ПОЛОЖЕНИЯ


Еклесиологичното самосъзнание на Българската Православна Старостилна Църква се
гради върху следните основни положения в православната еклесиология:

• Основен критерий за принадлежност към Христовата Църква е „правилното и спасително изповядване на вярата” (преп. Максим Изповедник), истинската и точната вяра (св. Григорий Палама).

• Този критерий или принцип е валиден както за отделната личност по отношение на Църквата, така и за поместните църкви по отношение на Съборната (Католичната) Църква.

• Съборността (=католичността) на Христовата Църква е нейна качествена, а не количествена характеристика, нейно онтологично свойство, изразяващо целостта и пълнотата на проповядваната от нея истина. (На старобългарски и оттам на църковнославянски, руски и български език понятието „католична” като свойство на Църквата се предава съответно със словоформите „съборьна˙”, „собо 1рнаz”,, соборная”, „съборна”). Следователно католичността (=съборността)
на Църквата не зависи от количеството на нейните членове, от нейните териториални и географски мащаби и от каквито и да е други емпирични условия.

• Съборната (Католичната) Църква не може да се отъждестви с една конкретна църква, нито пък може да се разглежда – както прави това римокатолическата еклесиология – като съвкупност от всички поместни църкви, съставящи вселен- ската (т.е. повсеместно разпространената в географски смисъл) Църква. Това, което определя Църквата като съборна (=католична), е изповядването на православната вяра. Нещо повече – самата „католична Църква (καθολικὴ Ἐκκλησία) е правилното и спасително изповядване на вярата” (преп. Максим Изповедник). Следователно „правилното и спасително изповядване на вярата” в Бога (=Православието) е онтологична основа на католичността като свойство на Църквата
и тъкмо в него се осъществява църковното общение като общение с Христос и в Христос. Именно като общение със и във Католичната (Съборната) Църква църковното общение свидетелства за единството в Христос, в най-висока степен изразява това единство, но взето само по себе си, църковното общение не е условие за единството със Съборната (Католичната) Църква. Общението е израз на единството, а не средство за постигането му. Единството със Съборната (Католичната) Църква се обуславя не от общението, а от „правилното и спасително изповядване на вярата”.

• Оттук пребъдването в православната вяра и нейната защита не са просто идейно убеждение и отвлечен догматически спор, а въпрос от първостепенна екзистенциална значимост. Отците, които неустрашимо са изповядвали и защищавали
православната вяра, са правили това от името на Съборната Църква и в името на нейното съществуване: „Заради католичната и апостолска Църква” (καθολικ νὴκαὶ ἀ ὴ ποστολκ ν Ἐκκλησίαν) са се трудили „апостолите и по реда си светите
отци, учителите и мъчениците с дела и слова, с борби и пот, с мъки и кръв и накрая – с поразителната си смърт.” (преп. Максим Изповедник).

• От казаното дотук следва, че който изповядва православната вяра, той е член на Съборната Църква (или се присъединява към нея) и е в общение с нея, а който проповядва учение, несъобразно с православното, той се отделя от Съборната
Църква и от общението с нея. Това е в сила както за отделни лица, така и за отделни църковни организации дори те институционално да продължават да са църкви и да се самоназовават църкви. „Тези, които не принадлежат на истината,
не принадлежат и на Църквата; и това е така толкова повече, колкото те биха лъгали сами себе си, като се наричат или са наричани от своите си люде свещени пастири и архипастири; защото ние сме научени, че християнството се отличава не по това, което се вижда отвън, а посредством истинска и точна вяра” (св. Григорий Палама).

НАИМЕНОВАНИЕ


Наименованието „Българска Православна Старостилна Църква” не изразява точно нейната еклесиологична същност. То следва установила се традиция. Етническото определение „Българска” отразява исторически наложилото се институционално структуриране на поместните църкви по етнически (впоследствие национален) и държавно-териториален признак, което постепенно замества древното териториално структуриране на поместните църкви в пределите на мултиетническата Римска империя.

Определението „православна” е равнозначно на определението „съборна” („католична”). Неговата повсеместна употреба по отношение на едната, света, съборна и апостолска Църква датира от ХVІ-ХVІІ в. насетне.

Определението „старостилна” визира популярен у нас отличителен белег в литургичната практика на Църквата, която от VІІ в. до 20-те години на миналия век се осъществява повсеместно според календарно-пасхалистичната система на Великия индиктион. Макар и некоректни от строго еклесиологично гледище, допълнителни определения по отношение на Църквата се появяват в едно или друго историческо време. Както е известно, Католичната (Православната) Църква започва да се нарича „източна” в противовес на западната, т.е. Римокатолическата църква. През ХVІІІ-ХІХ в. Руската Православна Църква се назовава „Гръко-руска” „Източно-православна” и дори „Руска църква според гръцкия закон”.

Поместни църковни структури получават едни или други допълнителни определения и поради възникващи църковни проблеми, като се отчита политическата и правната ситуация в отделните страни. Например от 1996 г. в Естония съществуват успоредно две поместни православни църкви в рамките на т. нар. официално православие. Едната се нарича „Естонска православна църква” и е самоуправляваща се поместна църква в рамките на Московската патриаршия. Другата се нарича „Естонска апостолска православна църква” и е автономна поместна църква в състава на Константинополската
патриаршия; към нея се числят клирици и миряни, напуснали Естонската църква в юрисдикцията на Московската патриаршия.
Аватар
Theodora V
Deactivated
 
Мнения: 2450
Регистриран на: 24 Авг 2015, 11:37
Местоположение: София, България
Has thanked: 550 times
Been thanked: 639 times
Автор на темата
Пол: Жена
църква: Православна църква

бyтoн зa coциaлни мpeжи

loading...

Re: БЪЛГАРСКА ПРАВОСЛАВНА СТАРОСТИЛНА ЦЪРКВА

Мнение Номер:#  Мнениеот Theodora V » 13 Май 2016, 22:40

Томина Неделя. Антипасха. Св.ап. и евангелист Марк, 2016 г.

http://hram-uspenie-bogorodichno.org/28 ... 1%80%D0%BA

Изображение

Изображение

Изображение
Аватар
Theodora V
Deactivated
 
Мнения: 2450
Регистриран на: 24 Авг 2015, 11:37
Местоположение: София, България
Has thanked: 550 times
Been thanked: 639 times
Автор на темата
Пол: Жена
църква: Православна църква

Re: БЪЛГАРСКА ПРАВОСЛАВНА СТАРОСТИЛНА ЦЪРКВА

Мнение Номер:#  Мнениеот Александър » 07 Апр 2017, 19:04

Лично на мен старостилците много ми заприличват на адвентистите. Едните са се хванали за съботата, а другите за календара. Сякаш не вярата, а дните и датите са от първостепенно значение.
Аватар
Александър
Активен Потребител
Активен Потребител
 
Мнения: 3359
Регистриран на: 13 Юли 2013, 19:24
Местоположение: София
Has thanked: 477 times
Been thanked: 328 times
Пол: Мъж

Re: БЪЛГАРСКА ПРАВОСЛАВНА СТАРОСТИЛНА ЦЪРКВА

Мнение Номер:#  Мнениеот spravedliv » 08 Апр 2017, 12:57

Александър » Вчера, , 19:04 написа:Лично на мен старостилците много ми заприличват на адвентистите. Едните са се хванали за съботата, а другите за календара. Сякаш не вярата, а дните и датите са от първостепенно значение.


Изобщо не може да се сравняват по тоя начин.


Освен това имат един аргумент, който макар, че не се знае точната дата на раждането на Исус, го цитират често, та и аз да го използвам сега като днес примерно да ви честитя рождения Ви ден братя Александър и stucyte, какво значение има за вас кога е точно, важното е да се отбележи и празнува...
Аватар
spravedliv
Модератор
Модератор
 
Мнения: 3409
Регистриран на: 14 Окт 2012, 19:13
Has thanked: 0 time
Been thanked: 6 times
Пол: Мъж

Re: БЪЛГАРСКА ПРАВОСЛАВНА СТАРОСТИЛНА ЦЪРКВА

Мнение Номер:#  Мнениеот Александър » 08 Апр 2017, 13:14

Това са две съвсем различни неща, които не могат да се сравняват. Празнуването на рожденните дни, е светски обичай, традиция, и няма никакво отношение към живота ни като християни.
Аватар
Александър
Активен Потребител
Активен Потребител
 
Мнения: 3359
Регистриран на: 13 Юли 2013, 19:24
Местоположение: София
Has thanked: 477 times
Been thanked: 328 times
Пол: Мъж

Re: БЪЛГАРСКА ПРАВОСЛАВНА СТАРОСТИЛНА ЦЪРКВА

Мнение Номер:#  Мнениеот spravedliv » 08 Апр 2017, 13:21

Александър » преди 4 минути написа:Това са две съвсем различни неща, които не могат да се сравняват. Празнуването на рожденните дни, е светски обичай, традиция, и няма никакво отношение към живота ни като християни.


Така е, но има един свещеник от старостилна църква, който често използва това и в книгите му и в някое интервю.
Аватар
spravedliv
Модератор
Модератор
 
Мнения: 3409
Регистриран на: 14 Окт 2012, 19:13
Has thanked: 0 time
Been thanked: 6 times
Пол: Мъж

Re: БЪЛГАРСКА ПРАВОСЛАВНА СТАРОСТИЛНА ЦЪРКВА

Мнение Номер:#  Мнениеот Cyril » 08 Апр 2017, 13:57

Проблема при старостилците е следния: искат те да са продължението на БПЦ и има много задкулисни истории за приватизации на имоти на Св.Синод от страна на старостилци и дори самите старостилци до известна степен ненавиждат обикновените православни само заради някакъв календар. Без значение е календара. За мене не е проблем дали сме 2017 според Грегорианския календар или 5777 според еврейския, няма значене.
„Не е велико дело да твориш чудеса, не е велико дело да виждаш ангели; велико дело е да виждаш собствените си грехове.” Св. Антоний Велики
Аватар
Cyril
Редовен
Редовен
 
Мнения: 346
Регистриран на: 01 Яну 2017, 13:40
Has thanked: 115 times
Been thanked: 259 times
Пол: Мъж
Характер: Християнин

Re: БЪЛГАРСКА ПРАВОСЛАВНА СТАРОСТИЛНА ЦЪРКВА

Мнение Номер:#  Мнениеот Александър » 08 Апр 2017, 14:25

Не знам дали ненавиждат обикновените православни миряни; по-скоро ги считат за заблудени и се стремят да им докажат, че именно те, пазещите стария стил са "правоверните". Около техната регистрация и Росен Сиромахов,( понастоящем Триадицки епископ Фотий ) има доста мистерии в началото на 90-те години. Преди 1989 г. на разположение на "старостилците", които тогава не бяха отделени, но се ползваха с някакъв търпимост, беше само Княжевския манастир "Покров Богородичен". Явно около разкола ( макар, че това не беше разкол ) в БПЦ по това време, успяха да вземат някой имот.
Всъщност преди 1989 г. много хора бяха старостилци. Баба и дядо също бяха такива, празнуваха по стария календар. Например Рожедство в нашето семйство се отбелязваше на 7 януари Едва през 1990 г., когато стана официален празник и ние преминахме към новия стил.
Аватар
Александър
Активен Потребител
Активен Потребител
 
Мнения: 3359
Регистриран на: 13 Юли 2013, 19:24
Местоположение: София
Has thanked: 477 times
Been thanked: 328 times
Пол: Мъж

Re: БЪЛГАРСКА ПРАВОСЛАВНА СТАРОСТИЛНА ЦЪРКВА

Мнение Номер:#  Мнениеот stucyte » 08 Апр 2017, 14:46

Истината е, че старостилците считат останалите православни християни за отстъпници, аргументирайки се с Даниил 7:25
"Той ще говори думи против Всевишния, ще изтощава светиите на Всевишния, и ще замисли да промени времена и закони; и те ще бъдат предадени в ръката му до време и времена и половина време."
" И ние познахме любовта, която Бог има към нас, и повярвахме в това. Бог е любов, и който пребъдва в любовта, пребъдва в Бога, и Бог - в него." /1Иоан 4:16/
Аватар
stucyte
Служител
Служител
 
Мнения: 7773
Регистриран на: 11 Окт 2012, 17:48
Has thanked: 1266 times
Been thanked: 1108 times
Пол: Мъж
църква: Православна църква
Характер: любопитен

Re: БЪЛГАРСКА ПРАВОСЛАВНА СТАРОСТИЛНА ЦЪРКВА

Мнение Номер:#  Мнениеот Cyril » 08 Апр 2017, 15:30

Същия стих, с който и адвентистите се аргументират за промяната от събота на неделя :D
„Не е велико дело да твориш чудеса, не е велико дело да виждаш ангели; велико дело е да виждаш собствените си грехове.” Св. Антоний Велики
Аватар
Cyril
Редовен
Редовен
 
Мнения: 346
Регистриран на: 01 Яну 2017, 13:40
Has thanked: 115 times
Been thanked: 259 times
Пол: Мъж
Характер: Християнин

Следваща

Коментирайте

Потребители разглеждали темата?

17 потребители са разглеждали темата: Гост (2), Гост (1), Гост (2), AwarriorofChrist (1), Cyril (9), Hatshepsut (1), Theodora V (6), Todor Andonov (2), bolgaroliub (10), for_the_truth (2), garich (1), messianic (3), spravedliv (4), stucyte (12), Александър (11), Милко (4), Стефан Чаков (1)


Назад към Православна църква

cron